Cotopaxi - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu Cotopaxi - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

Cotopaxi

Door: Peter van Boheemen

Blijf op de hoogte en volg Peter

30 December 2012 | Ecuador, Baños

Halo iedereen,

Hier ben ik weer met een nieuw reisverslag. Ik heb weer het een en ander ondernomen. Na de Galapagos eilanden ben ik naar Otavalo gegaan. Twee uur rijden met de bus. Otavalo is een stadje waar altijd markt is en veel winkels zijn. Nu is shoppen niet helemaal mijn ding dus heb ik (eerste krerstdag) een tourtje geboekt om de omgeving wat te bekijken. Ik was de enige die de trip had geboekt en ging zo met een prive gids op pad. De man had in Duitsland gewoond en had vrienden in de Bijlmermeer wonen waar hij destijds regelmatig naar toe ging.
Mooie dingen gezien als een waterval, een monumentaal aquaduct, een klein pittoresk bregdorpje, en een bejaard echtpaar die een demonstratie gaf hoe lamawol wordt geponnen en er kleden van worden geweven.
Ook nog naar een hooggelegen meer geweest die dag.
Na Otavalo ben ik weer terug gegaan naar Quito en heb daar gelijk de 'beklimming' van de Cotapaxi geboekt. Nadat ik alle speciale kleding en uitrusting had gepast kon ik de dag erna met een jeep richting de vulkaan Cotapaxi. Die is met zijn 5.897 m. de op vijf na hoogste vulkaan ter wereld. Ik was samen met 3 Amerikanen en een gepensioneerde Zwitser die met zijn vrouw bezig was aan een camperreis van Alaska naar Vuurland!
Na aankomst bij de Cotapaxi krijgen we eerst wat oefeningtjes te doen. Het grootste gedeelte van de wandeling / beklimming gaat over sneeuw en ijs en daarom kirijg je een soort skischoenen waar prikijzers onder gebonden kunnen worden. Ook een ijsbijl behoort tot je uitrusting. Die gebruik je als soort wandelstok en mocht je uiglijden (en wegglijden) kun je het gebruikrn als pikhouweel om jezelf te stoppen .
Om 7 uur gingen we naar bed om er om 11 uur weer uit te komen en om 12 uur klaar te staan zodat je bij zonsopgang op de top van de Cotopaxi te staan. De wandeling is echter zeer pittig. Hoewel mijn conditie doorgaans goed is houd ik het tempo van de anderen niet vol. De gids meent zelfs halfverwege dat ik beter weer terug kan gaan omdat hij mijn conditie niet goed genoeg acht om de tocht te volbrengen. Maar ik wil nog zeker niet opgeven. En maar goed ook want ik kom weer aardig over het dode punt heen en weet, ook al ben ik te laat voor de zonsopgang, de top te berijken! Het uitzicht is desalniettemin schitterend. Wel koud! Het vroor min -3.8 graden bij een harde wind.
Achteraf denk ik dat de hoogte mij parten heeft gespeeld want vreemd genoeg had ik totaal geen spierpijn o.d. de tijd erna. Toen ik de gids na afloop een een fooitje gaf leek hij zich een beetje te schamen dat hij me terug had willen sturen.
Na de Cotapaxi heb ik mij bij een bushalte laten afzetten en daar de bus naar Latacuanga gepakt. Daar was echter niet veel te beleven waardoor ik vanochtend gelijk ben doorgereisd naar Baños. Het is hier de meest toeristische plek van Ecuador. Er is ongelofelijk veel te doen zoals fietsen, raften, cayoningen, jungletochten, quads of motorfietsen huren. Eigenlijk teveel om een keuze uit te maken.
Voorlopig vanavond een twee-uur durend tripje naar een nabij gelegen vulkaan maken. Kijken of die nog een beetje vuur wil spuwen. En wat ik nog meer ga doen lezen jullie in het volgende verslag wel weer.
En ook eens zien hoe oud en nieuw hier morgenavond wordt geviert.
Voor jullie zou ik zeggen rustig aan met de oliebollen en kijk uit met vuurwerk. (of meld het bij het vuurwerkmeldtpunt).

Groeten Peter

  • 31 December 2012 - 16:26

    Angela Weenink:

    Hallo Peter,

    een goede jaarwisseling en alle goeds voor 2013.

    Geen oliebollen en vuurwerk voor mij. Wel Top 2000, de laatste loodjes.
    Tot in het volgende jaar, nog veel plezier.

    Groetjes,

    Angela

  • 31 December 2012 - 20:39

    Ben En Anneke:

    Hoi Peter,

    Onder het luide geknal van de carbid-schietende jeugd, lezen we jouw verslag.
    En jij wilt ons laten geloven dat je niet van kou houdt?

    Ben en Anneke

  • 01 Januari 2013 - 02:48

    Anja:

    nog geen tijd gehad om je verslagen te lezen, maar een heel mooi en gezond 2013 toegewenst van ons allemaal! bert, anja, vincent en martijn

  • 04 Januari 2013 - 13:02

    Kitty Van Driel:

    Hoi Peter,

    Nog gelukkig nieuwjaar!

    Waanzinnige mooie foto's man!

    PS ik heb genoten van de top 2000, was ook leuk. Heel veel gouwe ouwe!

    Groet/plezier Kitty

  • 05 Januari 2013 - 19:58

    André:

    Hallo peter,

    Ik vroeg mij al dagen af waarom ik niks von jou hoorde, maar ik ben er nu achter.
    Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!
    Zo te zien heb jij wel ijs en sneeuw, hier is het al weken kut weer, veel regen en wind,
    en veel te zacht voor de tijd van het jaar.
    Leuk trouwens die foto van die pinquin op de noordpool.

    Groeten,
    André, Esther. Esmee en Floor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 08 Dec. 2012
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 28496

Voorgaande reizen:

07 December 2023 - 11 Januari 2024

Zuid Afrika

15 December 2019 - 17 Januari 2020

Bolivia en Peru

12 December 2018 - 16 Januari 2019

Sydney, Tasmanië en Singapore

09 December 2017 - 15 Januari 2018

China & Vietnam

13 December 2016 - 29 Januari 2017

Uruguay en Ecuador

05 December 2015 - 29 Januari 2016

Suriname en Brazilië

05 December 2014 - 29 Januari 2015

Nepal & Sri Lanka

11 December 2012 - 28 Januari 2013

Ecuador & Galapagos eilanden

08 December 2013 - 27 Januari 2013

Zuid Afrika op de motor

Landen bezocht: