Bandipur & Citwan National Park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu Bandipur & Citwan National Park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

Bandipur & Citwan National Park

Door: Peter van Boheemen

Blijf op de hoogte en volg Peter

01 Januari 2015 | Nepal, Sauraha

Hoi allen,
Hier weer een verslag uit Nepal. Allereerst allemaal de beste wensen voor 2015!
Ik ben na Pokhara een halve dag gaan raften. Was best grappig. De rivier was wel niet zo heel wild maar toch wel ruig genoeg om af en toe een plons koud water over je heen te krijgen en zelfs een opvarende te verliezen.
Na het raften meteen met de bus doorgereden naar Bandipur, een klein plaatsje midden in de prachtige groene natuur. Bandipur is een fraai authentiek dorpje in originele staat. Hoewel je dit in een paar uur gezien kan hebben ben ik er een paar dagen gebleven. Er zijn daar druipsteengrotten in de buurt waar ik ben heengewandeld. Het was wel niet zo heel spectaculair maar totaal niet toeristisch wat het dan wel weer leuk maakt om alleen met een gids de donkere grotten te bezoeken.
Na Bandipur naar het plaatsje Sauraha gegaan dat pal naast het Citwan National Park ligt. Vandaaruit uitstapjes gemaakt naar het National Park.
Eerst met een smalle kanoachtige boot waar,wel tien toeristen in pasten, naar het park gevaren en een wandelingetje gemaakt. Een aantal herten gezien, een paar apen, wilde zwijnen en mooie vogels met lange staarten. Maar geen tijgers en neushoorns die hier ook voorkomen. 's Middags met een jeep het park in. Dat was niet zo bijzonder. De jungle is wel heel mooi maar jeeps maken te veel herrie om dieren te spotten. Tijdens de rit nog naar een krokodillenfarm geweest. Er komt hier een bijzondere krokodil voor, de Gaviaal, die een hele smalle spitse snuit heeft en met uitsterven wordt bedreigd. Dit komt doordat de eieren hier een delicatesse zijn. Hier worden ze gefokt en na drie jaar in de vrije natuur uitgezet.
Ik trof het nog want om deze tijd tussen Kerst en oud en nieuw is er het jaarlijks Citwan Olifanten Festival. Wie kent het niet. Natuurlijk naar toe gegaan. Er werden races gehouden met paarden en ossen die boerenwagens trokken en olifantenraces. Maar het hoogtepunt was toch wel het olifantenvoetbal! Was best wel lachen. De beesten schoppen echt tegen de bal al hebben ze verder weinig richtingsgevoel. De bal wordt gewoon recht vooruit geschopt en de meest doelpunten zijn dan ook verdwaalde ballen die de olifantkeeper door zijn langzame zijwaardse beweging alleen maar kan nakijken. Dit onder de nodige hilariteit natuurlijk. Er zijn bij dit befaamde festival zelfs televisiecamera's aanwezig.
Zelf ook nog een ritje op een olifant gemaakt. Was wel toeristisch. Je gaat wel met 5 personen in het bakkie op de olifantenrug en met wel een 15 olifanten ga je het oerwoud in. Maar we hebben wel geluk want we zien van dichtbij een neushoorn met jong! Dus mijn dag is weer goed.
Als ik een dag later een wandelingetje maak gaan net een paar dorpelingen hun olifant wassen. Met de dikhuid het water in en daar gaat de olifant even koppie onder voor een frisse wasbeurt.
Ik had in Sauraha een heerlijk hotel met een grote tuin en en fraai uitzicht over de Rapti rivier en Citwan National Park en als het schemerig wordt gaat er een kampvuur aan.
Gisteren met de bus weer naar Kathmandu gereden. Ik zit nu in Patan dat is in het zuiden van Kathmandu. Ook hier weer mooie tempels die ik straks even ga bekijken. Verder een beetje lanterfanten denk ik.
Overmorgen gaat mijn vlucht naar Colombo, Sri Lanka. Op internet gelezen dat het er enorm heeft geregent en er overstromingen en aard en modderverschuivingen zijn geweest met de nodige slachtoffers. Hopelijk is dat nu voorbij. Maar dat lezen jullie wel weer in het volgende verslag dat ui Sri Lanka zal komen.

Groeten, Peter

• 01 Januari 2015 - 11:35

Ria:

Hoi Peter,
    Gelukkig nieuwjaar! Met veel mooie reizen. Maar dat lukt je al aardig zo te lezen.
    Leuk verslag en mooie foto's.
    Hopelijk is Sri Lanka inmiddels wat opgedroogd.
    Hoop gauw weer een volgend verslag te kunnen lezen!
    Groeten, Sim en Ria

• 01 Januari 2015 - 13:12

André:

Hallo Peter,

Ook de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    Kan je niet een paar krokodilleneieren voor ons meenemen, leuk een paar krokodillen hier in de polder.

Groeten,
    André ,Esther en je lieve nichtjes Esmee en Floor

• 01 Januari 2015 - 21:04

Annie:

Leuk Peter, heb wel weer zin om op pad te gaan naar het verre oosten. Gelukkig nieuwjaar ook van Nico.

• 03 Januari 2015 - 19:43

Joke Baars:

Hoi Peter

Allereerst de beste wensen voor 2015!!! Jouw nieuwe jaar begint in elk geval altijd goed, zo lekker relaxed op vakantie en van alles beleven. Inderdaad iets om iedere keer weer naar uit te kijken!
    Ik hoop dat je goed ben aangekomen in Sri Lanka en wens je een fijne, leuke voortzetting van je vakantie!

Groeten Fred en Joke

• 04 Januari 2015 - 22:38

Rien En Ike:

Hi Peter,
    Santé op het nieuwe jaar met gezondheid ! Wij komen net uit het oosten, veel vogels gezien waaronder de bonte specht.
    We praten thuis wel weer bij, en dan zeker over het olifantenvoetbal....dat bedenk je toch niet.....haha
    Groetjes van ons.

• 07 Januari 2015 - 10:54

Corrie:

Hoi Peter,

Heb dit verslag van Carla doorgestuurd gekregen.
    Wat een avonturen maak jij weer mee.
    Hans,Denise en Esther, zitten momenteel in Australië, en schrijven ook regelmatig verslagen op waarbenjijnu (hadees).
    Nu zit je waarschijnlijk in Sri Lanca,
    Mooi land, veel te zien (ook ooit eens geweest)
    Wens je nog een fijne, avontuurlijke vakantie,
    En oh ja, natuurlijk nog de beste wensen!
    Corrie

• 07 Januari 2015 - 20:47