Sri Lanka, Sigiriya en omgeving - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu Sri Lanka, Sigiriya en omgeving - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

Sri Lanka, Sigiriya en omgeving

Door: Peter van Boheemen

Blijf op de hoogte en volg Peter

11 Januari 2015 | Sri Lanka, Dambulla

Hoi allen,
Hier mijn eerste reisverslag uit Sri Lanka. Mijn vlucht van Kathmandu naar Colombo verliep vlekkeloos. Ik verbaasde mij zelfs over het enorm grote en moderne vliegveld in Mumbai, India, waar ik over moest stappen.
In Colombo heb ik een dagje rondgekeken maar daar was niet zoveel aan. Alleen het Hollandse museum met wat geschiedenis van de VOC tijd was wel aardig. Ook even wennen aan de warmte. Het is hier een 25 tot 30 graden.
De volgende dag ben ik met de trein naar Anuradhapura gereisd. Voor € 1,92 zit je hier 5 uur in de trein. Een zitplaats is dan wel niet gegarandeerd en had ik ook niet. Ik ben in de deuropening gaan zitten die hier gewoon openblijft als de trein rijdt. Dat doen ze allemaal. Zo kon ik frisse lucht snuiven en ik had een mooi uitzicht over het groene Sri Lankaanse landschap.
In Anuradhapura kun vele Boedistische tempels bekijken. Ik laat mij met een tuk tuk van tempel naar tempel rijden. Ik vind het over het algemeen niet zo spannend. Alleen de enorme bakstenen Stupa's maken indruk.
Mijn volgende bestemming is Polonnaruwa. Daar ga ik met de bus naartoe. Ik weet gelukkig een zitplaats te bemachtigen in de aftandse bus want de deze is overvol. Maar ja, wat kun je eisen als je nog geen euro betaald voor een busrit van 5 uur?
Ook hier weer veel tempels, stupa's en Boeddhabeelden. Nu huur ik een fiets van het hotel en fiets alle bezienswaardigheden af. Het hoogtepunt zijn de reusachtige Boedhabeelden die in z'n geheel uit een rots zijn gehakt. Eind van de dag nog een klein stukje gefietst over een weggetje langs een meer dat mij aan de Lekdijk deed denken.
's Avonds in het guesthouse wordt er gezamenlijk gegeten in de tuin met de andre gasten. Het was goed eten en nog gezellig ook met o.a. een paar Denen en Belgen.
Dan weer verder. Nu naar Sigiriya. Doordat het vandaag de tweede dag van de verkiezingen is en heel veel mensen blij zijn dat er een nieuwe president is gekozen wordt er claxonerend gefeest. Probleem is nu alleen dat er vandaag geen bussen rijden. Daardoor rijdt ik in een uur met een tuk tuk naar Sirigiya.
Hier is een grote rots met daaromheen tuinen en vele ruïnes. Je kan de rots beklimmen via trappen. Halverwege zijn er fresco's in nog heel mooie staat. Het is erg druk. Ik ben een beetje op het verkeerde tijdstip want er zijn net wat touringcars met toeristen leeggeschud. Maar ik kom boven. Ook hier veel ruïne's en, wat ik het mooiste vind, is het pre-historische zwembad. Dit was allemaal niet voor het gewone volk maar uitsluitend voor koningen en zijn gevolg waarvan er in dit gebied heel wat zijn geweest.
Vandaag ben ik met de bus naar Dambulla gereden. Dat was maar een half uur. Ook hier weer tempels. 5 stuks. Allemaal in een rots en vol met Boedhabeelden, veelal in prachtige staat. In een goed uur heb je dit ook weer gezien.
Dus mooi even tijd om de weblog bij te werken. De WiFi is hier gelukkig goed.
Morgen met de bus naar Kandy. Hier moet ook weer heel veel te zien zijn. Ook daar weer tempels. Als ik maar niet tempelmoe wordt. Volgens de reisgids kun je er wel een dag of twee drie voor uittrekken.
Het weer is hier verder heerlijk. Geen regen. Veel zon en een graadje of 25! Jullie lezen het vervolg wel weer.

Groeten, Peter

  • 11 Januari 2015 - 13:02

    Hans, Denise En Esther:

    He Peter hier vanuit downunder een berichtje. we hebben je verhalen gelezen en vinden het leuk dat je het naar je zin hebt. Je weet olifantenritten en treinreizen in die landen zijn een belevenis op zich. Wij zijn met ons drietjes bezig met een tour naar Brisbane alwaar wij weer terugkeren naar koud kikkerland.
    voor familie onze site is hadees.waarbenjij.nu
    Wanneer keer jij terug? de groetjes van Hans, Denise en Esther

  • 11 Januari 2015 - 14:04

    Ria Kaptein:

    Hoi,
    Het ov hier in nederland kan aan deze bus/treinreis prijzen een voorbeeld nemen!
    Gelukkig heb je mooi weer. Dat was pas geleden nog wel anders in Sri Lanka.
    Geniet van je verdere vakantie!
    Groetjes, Sim en Ria

  • 11 Januari 2015 - 14:48

    Ben&Anneke:

    Hei Peter,
    Mooi reisverslag en zat er ook vis in het meertje waar je voor zit?. Mooie foto's.
    Veel plezier met het verdere verloop van je reis.
    Ben&Anneke

  • 12 Januari 2015 - 20:59

    Rien En Ike:

    Hi Peter,
    Mooi verhaal joh, geniet er van ! Het weer is hier stormachtig met regen, dus je mist hier niks.
    Rien heeft gisteren even de Kawa opgestart en rondje gemaakt het was 10 graden maar erg veel wind dus maar weer snel op stal gezet.
    Wij kijken ook uit naar een graad of 20
    Groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 08 Dec. 2012
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 28506

Voorgaande reizen:

07 December 2023 - 11 Januari 2024

Zuid Afrika

15 December 2019 - 17 Januari 2020

Bolivia en Peru

12 December 2018 - 16 Januari 2019

Sydney, Tasmanië en Singapore

09 December 2017 - 15 Januari 2018

China & Vietnam

13 December 2016 - 29 Januari 2017

Uruguay en Ecuador

05 December 2015 - 29 Januari 2016

Suriname en Brazilië

05 December 2014 - 29 Januari 2015

Nepal & Sri Lanka

11 December 2012 - 28 Januari 2013

Ecuador & Galapagos eilanden

08 December 2013 - 27 Januari 2013

Zuid Afrika op de motor

Landen bezocht: