Aankomst in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu Aankomst in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

Aankomst in Paramaribo

Door: Peter van Boheemen

Blijf op de hoogte en volg Peter

11 December 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,
Hier het eerste reisverslag van mijn reis in Suriname en Brazilië.
Na een vlucht van een uur of elf aangekomen in Paramaribo. Een stukje warmer dan Nederland. 25 tot 30 graden maar best goed uit te houden. De eerste dag in Paramaribo wat rondgekeken. Veel mooie wit/groene houten huizen (veel schilderwerk!) en ook houten kerken. Natuurlijk Fort Zeelandia bezocht welke wel van baksteen is gebouwd. Heel leuk dat hier overal gewoon Nederlands wordt gesproken. Zo was de rondleiding in Fort Zeelandia ook gewoon in het Nederlands. Verder is Paramaribo een redelijk relaxede stad. Er wonen ook maar 250 duizend mensen. Er zijn vanuit Paramaribo veel tochtjes en excursies te boeken. Het is altijd wel de vraag of het wel doorgaat i.v.m. voldoende deelname. Ik heb en dagje fietsen gedaan naar de 'Peperpot' plantages. Eerst met de fiets een stukje door Paramaribo, dan de Surinamerivier overvaren in een smalle houten boot en daarna over kleine, soms onverharde weggetjes fietsen door de plantage die geen plantage meer is maar natuurgebied. We bezoeken een oude vervallen cacau en koffiefabriek en zien kleine doodshoofdaapjes en veel mooie felgekleurde vogels.
Ik heb deze week ook een boottochtje gemaakt naar de plantages van Commewijnen en het openluchtmuseum Nieuw Amsterdam. Dat was ook een leuke trip met interessante geschiedenis over de slavernij en andere geschiedenis van de plantages. Ook garnalenvissers gezien. In een Javaans dorp waar we een wandelingetje maakten werden de gevangen garnalen gekookt en gedroogd. Op de terugweg dolfijnen gespot. We hebben er veel gezien. Zelfs meer dan wanneer je een speciale dolfijnentoer boekt hoorde ik van een paar andere Nederlanders.
Vandaag naar de Parimaribo Zoo geweest. Was niet zo spectaculair maar wel lekker relaxed. Er liepen maar een paar bezoekers rond.
Het is steeds lekker weer. Maar een keer een buitje gehad ondanks dat het nu regentijd moet zijn. De temperatuur is ook best uit te houden. Niet te benauwd en vaak een briesje. Er wordt hier ook lekker koud bier verkocht in, als je wilt, hele grote flessen.
Voor morgen heb ik een dagtrip naar Frans Guyana geboekt en maandag een vijfdaagse trip naar Awarradam. Dat is in midden Suriname. Daar ga ik met een klein vliegtuigje naar toe en blijf daar op een resort vanwaar het e.e.a. word ondernomen. Maar dat lezen julie wel weer in het volgende verslag.

Jullie gaan weer van mij horen!

Groeten, Peter

• 11 December 2015 - 18:38