Manaus - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu Manaus - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

Manaus

Door: Peter van Boheemen

Blijf op de hoogte en volg Peter

30 December 2015 | Brazilië, Manaus

Hoi allemaal,
Hier weer een reisverslag nu ik in Brazilië ben.

De laatste week in Suriname was relaxed maar ik heb nog wel leuke dingen gedaan. Zo was er een tweedaagse trip naar Brownsberg en Berg en Dal. Het was een vrij grote groep van uitsluitend Nederlanders. Er waren twee gezinnen bij die al zeven mensen telden.
Met een busje en een jeep vertrekken we naar Berg en dal waar we eerst wat eten waarna de sportievelingen onder ons met de zippline (een staalkabel waar je aan hangt middels een katrol) van boom tot boom vliegen met als hoogtepunt de oversteek van een brede rivier. Daarna even onze bagage naar de cabins gebracht waar we vannacht slapen en daarna een verfrissende duik in een meertje. Dan worden we meegenomen voor een boottochtje over het Brokopondo stuwmeer. Voor dit stuwmeer heeft een stuk regenwoud ter grote van de provincie Utrecht moeten wijken alsmeden de 5000 Marrons die er wonden!
Nu zorgt het stuwmeer voor de elektriciteit van Paramaribo.
Ook hier kunnen we even zwemmen en daarna van de zonsondergang genieten.
Na het eten nog met kano's geprobeerd kaaimannen te spotten. Met weinig succes overigens.
De tweede dag waren er een paar wandelingen in Brownsberg gepland. Een korte wandeling en een lange wandeling. Allebei naar een waterval. Respectievelijk naar de Leoval en de Ireneval. Ongeveer een kleine helft van de groep doet ze allebei. Ook ik doe ze allebei. Leuke wandelingen dwars door de jungle die ons bij een paar lieflijke watervalletjes brengt. Onderweg zien we nog een mooi gekleurd kikkertje en wat apen door de bomen slingeren. Na de wandelingen is er de lunch en koud bier. Het smaakt allebei welverdiend.
Ik heb ook nog een dag een fiets gehuurd en ben naar Domburg gefietst. Was ik al een paar keer van plan maar de regen weerhield me. Maar uiteindelijk toch nog een mooie dag waar ik de fietstocht kon maken. Het is even doorbijten om de drukte van Parimaribo te doorkruisen en daarna is het wel relaxed fietsen over vlakke wegen met weinig verkeer. Op het dorpsplein van Domburg even een nasi gegeten en de terugreis weer aanvaard. Verder niet zoveel meer gedaan in Suriname.
26 December was het tijd om te vertrekken. Een taxi brengt me naar vliegveld Zanderij waar het vliegtuig ruim op tijd is voor de vlucht naar Belém waar ik overstap op de vlucht naar Manaus. Midden in de nacht kom ik aan. Met het reserveren van een kamer is iets fout gegaan waardoor ik de eerste avond op een slaapzaaltje slaap. Gezien het een gribus-hotelletje is zoek ik wat anders en vind een heel gezellig en fris backpackershotel elders. Hier is ook een reisbureautje die leuke trips over in het Amazonegebied organiseerd.
Op 29 december is vriendin Marly gearriveerd. Ik ga haar halen met de taxi. Ze is op tijd geland. Natuurlijk erg leuk elkaar na ruim drie weken weer te zien! Ze heeft een lange vlucht gehad maar is nog best wel fris. Alvast wat door de stad gewandeld en 's avonds lekker gegeten. Als het tien uur is komt de man met de hamer toch langs en valt Marly als een blok in slaap.
Vandaag na een heerlijk ontbijt op het dakterras alvast geïnformeerd naar een trip in de Amazome. Ze hebben heel leuke aanbiedingen. Dat gaat wel wat worden.
Vandaag naar een prachtige en levendige markt geweest met vis uit de Amazonerivier en veel groente, fruit, noten en specerijen. Ook het prachtige operagebouw bezocht en een rondleiding gehad. Verder een beetje rustig aan want het is best warm met een constante 30 graden met een vrij hoge luchtvochtigheid. Maar we slaan ons er wel doorheen.

Groeten, Peter en Marly

• 30 December 2015 - 21:28

Rick:

Wat onzettend leuk om te lezen. Geniet ervan. De foto's zijn prachtig. Groetjes Rick en Pablo

• 30 December 2015 - 21:45

Corrie:

Wat een avonturen weer Peter !
    Prachtige natuur !
    Doe de groeten aan je vriendin Marly
    En geniet nog even he !
    Corrie

• 30 December 2015 - 22:07

Ria:

Ziet er weer prachtig uit!
    Nu samen verder genieten!
    Groeten, Sim en Ria

• 31 December 2015 - 11:32

Ben En Anneke:

Hallo reizigers,

Leuk om te lezen wat je/jullie weer zien en beleven.
    Vandaag, oudejaarsdag, is het in Kampen, IJsselmuiden, onrustig. Het carbidschieten met melkbussen, traditie en inmiddels verheven tot werelderfgoed, maakt dat oudejaarsdag hier niet ongemerkt aan ons voorbij gaat.

Geniet van jullie vakantie en tot ziens.

Wensen wij jullie alle goeds voor 2016.

Ben&Anneke

• 01 Januari 2016 - 16:43

Rien En Ike:

Hoi Peter en Marly,
    Vanuit de Einsteinstraat een gezond nieuwjaar gewenst !
    Gaan jullie nog een motor huren ?
    Geniet er samen van !!

Grt, Rien en Ike

• 01 Januari 2016 - 21:46

Andre:

Fiets gehuurd? Je lijkt Ké Kip wel.
    Nog de best wensen voor het nieuwe jaar, en rust goed uit zodat je na je vakantie bij ons
    vol aan de bak kan.

Groeten, Esther, André en je lieve nichtjes Esmee en Floor

• 02 Januari 2016 - 12:40

Karin:

Hallo Marly en Peter,

Marly wat super te lezen dat je nu eindelijk doet wat je altijd zo graag wilde........REIZEN! En wat voor reis, je gaat gelijk voor het echte werk. Ik geniet vanuit hier graag met jullie mee.

De allerbeste wensen en GENIET samen! Nu nog die foto in tropen-outfit!
    Lieve groetjes
    John en Karin XX