Amazonerivier - Reisverslag uit Alter do Chão, Brazilië van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu Amazonerivier - Reisverslag uit Alter do Chão, Brazilië van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

Amazonerivier

Door: Marly Beckfeld en Peter van Boheemen

Blijf op de hoogte en volg Peter

10 Januari 2016 | Brazilië, Alter do Chão

Hallo allemaal,

Marly:
Voor het eerst samen met Peter oud en nieuw gevierd. Voor mij ook het eerst in het buitenland. We dachten dat er op de pleinen in Manaus goed gefeest zou worden. Dus lekker eten, drankje en vuurwerk. Brazilië staat immers bekend om het feesten. Voor alle zekerheid toch maar even in het hostel geïnformeerd. Tot onze grote verbazing kregen we te horen dat alles dicht was, we deden er goed aan om even langs de supermarkt te gaan en voor twee dagen voorraden te kopen. Als we het feestspectakel wilden meemaken moesten we naar een strand een paar kilometer verderop. Toch maar voor optie 1 gekozen en een zeer leuk en warm oud en nieuw beleefd in het hostel op het daktaras. Vuurwerk was er genoeg, eten hadden we volop en koude biertjes stonden klaar in de koelkast van het hostel. Ook bleven genoeg mensen in het hostel om de jaarwisseling te vieren. En ja, zowat alles was anderhalve dag dicht:-) Twee januari werden we al vroeg opgehaald door Antonio jungle tours voor ons avontuur. Drie uur met een aangenaam busje en een uur met de boot op de Uruburivier. Een rivier met een hoge zuurtegraad, fijn omdat er hierdoor minder insecten zijn. Met nog twee stellen waren we verbaasd over de prachtige lange witte stranden langs de oevers.
Ook het resort deed meer denken aan een tropisch eiland. Na een heerlijke lunch mochten we gaan vissen met een klein stukje kip op piranha's. Laat ik als enige toch twee keer beet hebben.
Stond wel even raar te kijken toen onze indiaanse gids, Jozef, de piranja met een dikke stok om zeep hielp. Drie uurtjes later kregen we de piranha's gegrild op een groot bord terug. Moet eerlijk zeggen ze smaken niet verkeerd. In de avond gingen we kaaimannen spotten. Twee jonkies uit de rivier even mogen vastgehouden:-) De tweede dag begon vroeg in een bootje om wilde dieren langs de oevers te spotten. We zagen prachtige vogels zoals de Kingfisher, een grote ijsvogel. Opeens werd onze gids heel enthousiast, een wilde otter kwam na zijn nachtwandeling uit de jungle om in de rivier weer te verdwijnen. Heel bijzonder! Nooit gedacht om een wilde otter zo goed in het Amazonegebied te zien. Was hiervan nog lang onder de indruk. Daarna gingen we de jungle in. We hebben tijdens de jungletocht een vogelspin gezien. Onze gids zei heel serieus niet bewegen. Dat advies hebben we opgevolgd. Heb het niet zo op grote spinnen, maar moet zeggen dat het een prachtige spin was. Nog apen, papegaaien en mooie vlinders gezien. Daarna kregen we een heuse tropische regenbui. Door en door nat (ondanks regenkleding) kwamen we weer aan in het resort. De schoenen van Peter zijn dagen nat gebleven. Na weer een heerlijke lunch gingen we weer vrolijk met natte kleding en schoenen de jungle in naar ons basiskamp. Over smalle paadjes, kleine beekjes en boomstammen bereikten we zwetend het basiskamp. Onze hangmatten konden onder een afdakje worden opgehangen. Daarna maakte Jozef een heus kampvuur en in een pot en houten spietsen werd ons avondeten bereidt. Heerlijk en avontuurlijk. we hebben goed geslapen in onze hangmatten. Een hele leuke belevenis om in de jungle in een hangmat te slapen. Helaas moesten we de volgende ochtend weer onze nog steeds natte spullen aantrekken en weer door de tropische regen terug lopen. Maar ondanks dat veel gezien en geleerd van onze indiaanse gids Jozef.
Peter:
Na dit lange verhaal mag ik.
Na de jungletour gaan we na een nacht Manaus direct door naar Santarém. We gaan met de boot over de Amazonerivier. Een groot driedeks ijzeren schip is voor 30 uur ons vervoer. We hebben wel de luxe van een aircocondion hut. Al is het een airco zonder thermostaat. Als die een tijdje aanstaat lijkt het of je een koelkast binnen stapt.
Er zijn plastic tuinstoeltjes om op het dek te zitten. Er zijn er wel te kort zodat je de hele dag paraat moet zijn dat je stoeltje niet wordt ingepikt. Omdat we het eten uit de keuken niet vertrouwden aten wij alleen tosti's en nudles uit een beker.
Er wordt ook bier verkocht. Sommige Brazielianen zitten al vanaf tien uur 's ochtends aan het bier. Als er 's avonds ook bordspelletjes worden gespeeld blijkt dit een slechte combinatie en een knokpartij volgt.
De aanstichter van de vechtpartij wordt later met handen en voeten op het benedendek huilend vastgebonden.
Wij slapen goed in onze hut. Wel af en toe de airco aan en uit.
Er volgt weer een dag op de plastic tuinstoeltjes. We zien van daag capivara's, dolfijnen en pittoreske haventjes. Aan gekomen in Santarém blijven we nog een nacht in onze hut. We moeten wel om 6 uur 's ochtends weg wezen.
In het donker verlaten we de boot. Een taxi brengt ons naar het busstation en een uur later zijn de in Alter Do Chão dat aan een prachtige zijrivier van de Amazonerivier ligt. Een heerlijk relaxed vakantieparadijsje met witte zandstranden en helder water. Veelal Braziliaanse toeristen komen voor een weekend zonnen, zwemmen en grote schalen eten. Wij houden ons in. De warmte maakt niet zo hongerig. 's Avonds is het heerlijk zwoel en is er een aangenaam relaxed sfeertje op het dorpsplein. Met een glas caiparinha in de hand komen wij onze avond ook goed door.
Morgen waarschijnlijk naar Santarém. Vandaan zien we wel weer wat verder te doen.

Groeten, Peter en Marly

• 10 Januari 2016 - 16:10

Corrie:

Nou, nou, wat een wilde avonturen !
    Mooie foto's.
    Leuk, dat ik jou nu ook eens zie Marly !
    De vakantie zit er zeker alweer bijna op.?
    In elk geval, veel plezier nog samen

• 10 Januari 2016 - 17:23

Gerard En Anita:

Klinkt mooi. Af en toe een lekkere tropische bui. Nog een mooie reis samen

• 10 Januari 2016 - 18:35

Rick & Pablo:

Wat heerlijk! Wat leuk om te lezen allemaal zeg. Wat eng ook die vogelspin, ik moet zeggen dat ie wel erg goed camoufleert. Mooi al die dieren en te gek om zo het nieuwe jaar in te gaan. GENIET!!

• 10 Januari 2016 - 22:06

Ria:

Mooi verhaal weer en prachtige foto's!
    Geniet ervan.

Annet :

Klinkt heerlijk! Geniet ervan

• 21 Januari 2016 - 13:41

Joke:

Een beetje late reactie. ik heb vandaag pas het verslag gelezen. Leuk dat jullie samen zo hebben kunnen genieten van zo'n heerlijke vakantie! Het klinkt echt geweldig wat jullie allemaal beleven!