Laatste weken Brazilië - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu Laatste weken Brazilië - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

Laatste weken Brazilië

Door: Peter van Boheemen

Blijf op de hoogte en volg Peter

24 Januari 2016 | Brazilië, Manaus

Halo allemaal,

Het laatste reisverslag is weer en tijdje geleden. Marly is inmiddels alweer thuis. Hier onze laatste belevenissen.

Op laatste dag in Alter do Chão boeken we nog een boottochtje over het Groene meer en daarna naar het 'Liefsdeseiland' waar we de zonsondergang kunnen beleven. Dat laatste is natuurlijk wel aan ons besteed. Het Liefdeseiland is een lang smal schiereiland van zand. Als de zon zich in mooie tinten achter de horizon verschuild zien we ook nog enkele zoetwaterdolfijnen springen. Mooier kan het niet.
We gaan met de bus weer Terug naar Santarém. Daar vinden we een eenvoudig hotel. We boeken er een vlucht naar Manaus voor over een paar dagen. In het reisbureautje is toevallig een man, Gil, die eendaagse tripjes verkoopt in de buurt. Wij willen ook wel mee! Dat doen we ook.
Na een dagje sightseeing Santarém is er de tour van Gil. Met een mooie dubbeldeks houten boot gaan we met nog drie toeristen de Amazonerivier op om later in een zijrivier aan te meren bij een paar huisjes. Vandaar is een wandelingetje. Al snel zien we een grote luiaard. En ook een jonkie. Het jonge dier wordt uit de boom gerukt zodat wij hem even vast kunnen houden. Het is een levensecht knuffelbeertje. Verder zien we veel vogels. We varen door naar Gil's favoriete plek waar de lunch is. Gil wordt nog overenthousiast wanneer we hoog in de boom een zeldzame vogel spotten. Na de lunch met Amazonevis is er weer een wandeling door het oerwoud. We zien weer luiaards en vogels waar onder een specht.
Dan weer met de boot terug naar Santarém. Santarém is 's avonds op z'n gezelligst langs de boulevard waar iedereen naar toe komt om te joggen, wat te eten of te drinken. We vinden er ook een kroeg. De kroeg is tevens kapperszaak. Terwijl wij aan een biertje zitten wordt een man z'n baard zorgvuldig getrimd...
We hebben nog twee dagen voordat onze terug vlucht naar Manaus gaat. We kunnen het niet laten weer terug te keren naar het Goddelijke Alter do Chão. Met de witte stranden de verrukkelijke mangosap en de zwoele avonden met live muziek bij de restaurantjes. Dus de bus weer gepakt. In Alter do Chão is er in het hotel geen goedkope kamer meer en gaan we voor de duurdere suite. Deze is echter een paar dagen niet gebruikt en zit vol met tientallen kakkerlakken!! Overal! Tot in de kussenslopen aan toe! De vrouw van de receptie reageert ook nog eens laconiek door te zeggen dat de regentijd nu eenmaal was begonnen! Vooral onder de koelkast woont een hele kolonie. Gelukkig helpt een schoonmaakstertje ons de kamer kakkerlakvrij te maken. Ik houd de koelkast schuin omhoog, zij mept met haar teenslipper de kakkerlakken plat en Marly zwaait met een bezem de insecten, al dan niet geheel vermoord, de kamer uit. Een jonge knul gaat met nietapparaat en strookjes vinyl op kierenjacht zodat er niet teveel van dit ongedierte terug de kamer in kan. Later hebben zich weer een klein tiental onder de koelkast verschanst. Nadat we ook deze van het leven hebben beroofd blijft de kamer kakkerlak vrij.
Na weer anderhalve dag te hebben genoten van Alter do Chão
laten we ons lekker luxe met de taxi naar het vliegveld van Santarém brengen.
Waar de boot 30 uur nodig heeft voor het traject Manaus Santarém doet het vliegtuig er maar een uur en een kwartier over. En dat voor maar twee tientjes meer.
Terug in Manaus weer naar hetzelfde hotel van twee weken eerder.
We boeken nog een trip naar watervallen in de buurt. Een mooie dag met waar we twee watervallen zien en lekker badderen in het heerlijke water. Onder de waterval hebben we een verfrissende douche.
Marly's laatste dag wordt besteed aan souveniers kopen (vrouwen.......)
Verder nog lekker genieten van de warmte, lekker eten en van elkaar want dat is drie en een halve week heel goed gegaan!
Ik ga met Marly mee naar het vliegveld waar we afscheid nemen. Het is nu maar voor een week. Ik kom de tijd door met wat wandelen door de stad, museumpje bezoeken e.d.
In het relaxede backpackershotel kan ik lekker wat lezen of internetten.
Nog een paar dagen dan is het voor mij ook gedaan met de pret.

Allemaal bedankt voor de belangstelling en de leuke reacties.
Tot ziens in Nederland!

Groeten, Peter

• 24 Januari 2016 - 19:59

Corrie:

Ziet er allemaal super romantisch uit mensen,
    Heel leuk om te lezen.
    Ma, dacht dat je van de week nog langs was geweest.
    Kan niet kloppen dus, want je zit daar nog Peter,
    Geniet van je laatste week,
    Groetjes,
    Corrie

• 24 Januari 2016 - 20:02

Ria:

Goed te lezen dat jullie (samen) zo'n goede vakantie hebben (gehad).
    Op die kakkerlakken na dan, jakkes!
    Geniet nog van je laatse dagen Peter! En een goede terugreis!
    Gr. Ria

• 24 Januari 2016 - 22:08

Rien En Ike:

Geweldig jullie trip te hebben gevolgd ! Wij gaan ervan uit dat jullie een data hebben geprikt dat Marly in de straat komt wonen ! We zien het wel als de souvenirs voor het raam staan.....haha
    Super leuk dat het samen een onwijs leuke vakantie is geweest.
    De temperatuur gaat hier morgen stijgen naar 13 graden dus de schilder kan weer aan zijn buitenwerk beginnen.
    Goeie reis terug naar Nederland en hartelijke groeten van Rien en Ike

• 25 Januari 2016 - 22:26

Ben En Anneke:

De liefde geeft veel bloot, dat blijkt maar weer.

Wij kennen Peter alleen maar in een motorpak.

Misschien tot de Pasen.

Ben en Anneke

• 04 Februari 2016 - 15:59

Annie:

dank voor je leuke verslagen. het is weer een mooie reis geweest. Geweldig. Dit nemen ze jou niet meer af.
    Annie