Baños en Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu Baños en Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

Baños en Cuenca

Door: Peter van Boheemen

Blijf op de hoogte en volg Peter

27 Januari 2017 | Ecuador, Cuenca

Hoi allemaal,
Nog even een laatste reisverslag uit Ecuador. Het vorige verslag eindigde met de oorontsteking van Marly. Dat was nog niet een twee drie genezen. We moesten terug naar het ziekenhuis om er door de KNO arts naar te laten kijken. Ze hebben er toen een buisje ingeplaatst en we moesten de oren druppelen en drie dagen later terugkomen. We besluiten om in die wachttijd een paar dagen naar Otavalo te gaan. Een mooie busreis brengt ons daar. Otavalo is een mooi bergdorp met een fraaie markt. We genieten ook van het mooie weer en we hebben een prachtige kamer met dakterras. Helaas gaat het 's nachts weer fout met ( nu het andre) oor van Marly. Er komt wat bloed uit. Dat is schrikken. 's ochtends gaan we naar de plaatselijke huisarts van Otavalo. Deze adviseert om terug te gaan naar Quito om daar de oren schoon te laten maken door een specialist. Dus meteen de spullen ingepakt en de bus naar Quito genomen. Daar aangekomen krijgen we weer veel hartverwarmende hulp van het personeel ven het hotel. Een vrouw gaat gelijk voor ons bellen en we kunnen na een half uur terecht in een privé kliniek. De arts daar haalt het buisje eruit en begint de oren schoon te maken. Voor Marly auw en opluchting tegelijk. De druk is van de oren en ze voelt zich al snel wat beter.
's Ochtends gaat het zelfs zoveel beter dat we besluiten naar het zuiden af te reizen richting Baños. Begin van de middag komen we aan met prachtig weer. Het worden mooie dagen in Baños. We hebben daar na een paar dagen rust op de hoogste schommel ter wereld geschommeld en heerlijk gebaad in natuurlijke warmwater baden en genoten van een weldadige massage. We hebben ook fietsen gehuurd en bergafwaarts gefietst naar de waterval in Rio Verde. Na de fietstocht maken we de wandeling naar de imposante waterval aldaar. De terugweg bergopwaarts gaat ook heel makkelijk want je kan je fiets op een vrachtwagentje gooien en voor twee dollar wordt je weer naar Baños gebracht.
Het gaat steeds beter met de oren van Marly. Ik mag ze twee keer per dag druppelen en op de jeuk na gaat het goed. Dus we kunnen weer verder. Nu naar Rio Bamba. Daar boeken we meteen de treinreis naar 'de neus van de duivel'. Dat kan overmorgen. De maandag gaan de naar de hoogste berg van Ecuador, de Chimbarozo van ruim 6.000 meter hoog. Met de auto komen we op 4.800 meter. Van daaruit kun je naar 5.000 meter,lopen door de ijle lucht. Ik doe dat. Marly durft het niet aan door de sneeuw die het glad maakt want er ligt veel sneeuw. Het is echter wel schitterend weer waardoor het weer een zeer geslaagde trip is.
We verlaten Rio Bamba en gaan naar Aulausì waar de treinreis begint. We zijn er ruim op tijd en hebben weer stralend weer. De toeristen trein gaat door het machtige hooggebergte van de Andes. De berg 'de neus van de duivel' wordt met een zig zag spoor afgelegd. Heel imposant.
We stappen de volgende dag weer in de bus voor onze laatste bestemming Cuenca. Hier zijn we nu. Cuenca is een prachtige sfeervolle stad met vele imposante kerken en gebouwen. Ook zijn er Inca ruïnes waar we vandaag geweest zijn. We zijn hier nog een dag. Voor overmorgen hebben we een binnenlandse vlucht geboekt naar Quito vanwaar de KLM vlucht naar Nederland ons weer thuisbrengt.
Tot ziens in Nederland!!

Groeten, Peter en Marly

• 27 Januari 2017 - 11:18

Corrie:

Hai Peter en Marly,

Wat een prachtig verslag weer Peter.
    Zag het helemaal voor me.
    Gelukkig dat het nu beter gaat met je oren Marly, maar hopen dat je er in het vliegtuig geen last van gaat krijgen straks
    Ik wens jullie nog een hele fijne resterende tijd,
    Corrie

• 27 Januari 2017 - 19:22

Joke:

Hoi Peter en Marly,
    Wat een mooi verslag! Wel pech voor jou
    Marly, van die oorontstekingen!
    Fijn dat de mensen zo behulpzaam
    waren en dat het weer beter gaat!
    Goede (terug)reis verder!
    Groeten Joke

• 27 Januari 2017 - 21:11

Ria Kaptein:

Wat een mooi verslag (behalve dan van marly's oren :( ) en prachtige foto's.
    Goede terug reis en snel tot ziens.
    Gr. Ria