Cusco, Machu Pichu en Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu Cusco, Machu Pichu en Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

Cusco, Machu Pichu en Lima

Blijf op de hoogte en volg Peter

14 Januari 2020 | Peru, Lima

We reizen van Arequipa naar Cusco per nachtbus. Door de enorme verkeersopstoppingen moet de taxi die ons naar het busstation brengt vele verkeersovertredingen maken om ons er op tijd te krijgen. Maar dat lukt hem met verve.

Cusco is de voormalige Inka hoofdstad. Er is hier veel te doen in, en vooral buiten de stad. We boeken dan ook snel een tweedaagse trip naar Machu Pichu. In Cusco zelf zijn veel kerken en kathedralen te zien die de Spanjaarden  op de oude Inka funderingen hebben gebouwd.

Ook is hier een gezellige Ierse pub die ik nog herken van 20 jaar geleden.

We beginnen aan onze tweedaagse trip. We doen ongelofelijk veel indrukken op. Buiten het wereld beroemde Machu Pichu zijn er in deze omgeving nog veel meer Inka ruïnes. Zoals Chinchero, een klein koloniaal dorp. Ook hier zijn op Inka funderingen Spaanse kerken en huizen gebouwd.

In Moray zijn unieke terrassen te zien die door de Inka’s als een proeftuin werden gebruikt om er vele gewassen te kweken.

We reizen op z’n Japans want we moeten alweer snel door naar het volgende en dat zijn de zoutmijnen van Mara’s Salineras. Ook hier een terrassen landschap maar dan weer iets totaal anders. Hier stroomt vulkanisch mineraalrijk water over de ruim 4.000 terrassen. Wanneer het water na een paar weken is verdampt blijft het zout achter dat daarna gewonnen kan worden.

En weer Japans snel verder naar Ollantaytambo waar schitterende omvangrijke Inka ruïnes zijn op een steile helling. Hier vele grote landbouwterrassen en daarnaast een indrukwekkend strategisch militair en administratief fort op de top van de steile helling.

Ollantaytambo is ook het vertrekpunt van onze treinreis naar Aguas Calientes. Dat wordt een geweldige treinreis door een dal met een woeste rivier en imposante rotswanden. Na de treinreis door de ruige natuur komen we in Aguas Calientes. Daar zijn we even verbijsterd van het toeristische dorp met een hoog pretpark gehalte. En dat wordt de volgende dag alleen nog maar erger wanneer we naar  Machu Pichu gaan en er langen rijen toeristen wachten op de vele bussen die hen naar deze oude Inkastad zulle brengen. Wij sluiten ook netjes aan.

Machu Pichu is een van de zeven nieuwe wereldwonderen. De stad waar vroeger zo’n 750 mensen moeten hebben gewoond was alleen bereikbaar na een meerdaagse voettocht. Deze zogenaamde Inkatrail heb ik 20 jaar geleden ook gelopen en ik herken daarvan nog wel het een en ander. Als je de Inkatrail vandaag de dag wil lopen zul je 6 á 7 maanden van te voren moeten boeken. Hoewel het allemaal veel te toeristisch is blijft het genieten van dit magische stuk geschiedenis en vooral ook van de ontzagwekkende natuur. De Inka’s wisten wel waar ze hun stad moesten bouwen. Nog vol met indrukken rijden we weer terug naar Aguas Calientes. Hier zijn zoals de Spaanse naam Aguas Calientes (warm water) al verraad warme baden te vinden. Een heerlijk warm bad in een paradijselijke omgeving is een heel relaxende afsluiting van de dag. Toch wordt het nog mooier. Want als we met de trein terug gaan blijken onze kaarten te zijn opgewaardeerd naar eerste klas! We weten nog steeds niet waar we het aan te danken hebben maar het was geweldig! In een zeer luxe treinwagon worden we verwend met een overheerlijk driegangenmenu met wijn die naar wens wordt bijgeschonken!!

‘s Ochtends weer op tijd op want onze vlucht naar Lima vertrekt om half tien. Anderhalf uur later zijn we daar. Hier is een heerlijke temperatuur om de laatste dagen door te brengen.

In het historische centrum van Lima hebben we ons hotel. Er is veel te zien in het oude centrum. Een van de hoogtepunten is de kerk en klooster van San Francisco. Bij de entree is een Engelstalige gids inbegrepen. Hoewel ze iets te snel de rondleiding maakt is het een en ander zeer indrukwekkend. Zoals de bibliotheek die bij het klooster hoort. Maar ook in de catacomben wordt je even stil. Dit werd tot 1808 als begraafplaats gebruikt. Er worden tot op heden de botten en schedels van zo’n 25.000 overledenen bewaard....

We besluiten de laatste dagen van de vakantie door te brengen in de wijk Mirafloris. Het lijkt hier wel of je in een geheel andre stad bent. Veel moderner, schoner en je kan hier naar de kust. Er is een smal kiezelstrand ware het niet dat een driebaansweg er vlak langs raast.

We slenteren de laatste dagen lekker langs de kust en bezoeken een Inkamarkt voor wat laatste souvenirs.

Nog een paar dagen en we zijn weer thuis. Bedankt voor de aandacht en de leuke reacties. Tot weer in Nederland.

Peter en Marly

• 15 Januari 2020 - 09:06

Ria Kaptein :

Mooi verslag en foto's!
    Geniet van de laatste dagen.
    Gr. Ria

• 15 Januari 2020 - 10:00

Corrie:

Je neemt ons mee naar een heel andere wereld Peter
    Prachtig !
    Wel thuis straks avonturiers !

• 18 Januari 2020 - 10:37

Annie: