Langs de kust - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu Langs de kust - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

Langs de kust

Door: Peter van Boheemen

Blijf op de hoogte en volg Peter

12 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hoi allemaal,

Ik ben weer ruim een week verder en ben veel aan de kust geweest. Na St. Lucia ben ik in een heel klein badplaatsje geweest. Zinkwanie was de naam. Het was er wel aangenaam. Mooie stranden met maar een strandpaviljoen en een grote camping.
Het lukte met een mede-eigenaar van de caming om in het Afrikaans/Nederlands een gesprek te voeren. Het Afrikaans lijkt veel op het Nederlands. Lezen lukt altijd wel en wanneer ze niet te snel praten is het ook redelijk te volgen.
Daarna ben ik naar Pietermaritzburg geweest. Een vrij grote stad. Ik had er een leuke bed en breakfast en er was een aardig museum maar verder een drukke stoffige stad. De volgende dag maar weer snel verder gegaan.
Via een prachtige route door de Bergen ben ik naar Mthatha gereden. Hier moest het Nelson Mandela museum zijn. Dat was er ook maar wegens verbouwing werden alleen bouwvakkers toegelaten. Dus de volgende dag verder.
30 kilometre verderop ligt Qunu waar Mandela geboren en begraven is. Ook hier is een Nelson Mandela museum. Ondanks dat je hier een privé krijgt is het niet zo spannend. Alleen maar foto's en teksten. De gids wijst mij het huis van Mandela aan waar hij ook begraven is. Ik ga er naar toe maar de hekken zijn gesloten. Een heel aardige politieagent komt mij vertellen dat het privégrond is en de familie ervoor heeft gekozen geen bezoekers toe te laten. Toch wel een bijzonder idee dat hier een maand geleden de halve wereld aanwezig was en ik nu op een verlaten parkeerterreintje rustig een praatje sta te maken met de plaatselijke diender.
Ik kom die dag uit in East Londen. Net als ik sta in te chequen voor een kamer of camping breekt een stortgui los. Het werd dus een kamer.
Ik volg de kust weer door het glooiende Zuid Afrikaanse landschap om in Port Elizabeth uit te komen en een paar dagen te blijven. Ik boek er meteen een trip naar het Addo Elephant National Park. Het park doet zijn naam wel eer aan want het wemelt er inderdaad van de olifanten. We hebben geluk dat het warm is vandaag want nu komen ze met tientallen naar een meertje om lekker af te koelen. Prachtig gezicht al die badderende olifanten! Ik vind het hier vooral qua landschap mooier dan het Krugerpark. Het is glooiender en groener. We zien ook een buffel, giraffen en twee neushoorns zonder hoorn. Deze zijn er triest genoeg afgezaagd door stropers. Aan het einde van de dag na lang zoeken komen we nog een paar leeuwen tegen.
Vandaag in Port Elizabeth rondgekeken. Er is hier een enorm complex met museum, aquaria en reptielenhuis waar ik een halve dag voor nodig had. Daarna nog even naar het centrum gelopen waar nog wat monumentale gebouwen staan ooit door de Engelsen zijn gebouwd.
Morgen de kust weer verder volgen langs de zgn. Tuinroute. Daar wil ik hafverwege weer even een of twee dagen blijven staan maar dat lezen jullie in het volgende verslag wel weer.

Groeten, Peter

  • 13 Januari 2014 - 10:02

    Ria:

    Hoi,
    Badderende olifanten moet geweldig zijn om naar te kijken.
    Ik mis de foto's! Maar die zullen we vast nog wel eens zien.
    Geniet nog van je vakantie. Het is hier druilerig weer en er is nog steeds geen vorst in aantocht, dus de schaatsen zitten nog in het vet.
    Groeren, sim en ria

  • 14 Januari 2014 - 02:14

    Kitty:

    Leuk om je verslagen te lezen Peter!

    Herkenbaar, ik heb ook Zuid-Afrika gedaan en geslapen in een tent.
    In Drakensbergen was het cramperen want daar zijn we weggespoeld!
    Prachtig gebied.

    Hah de tuinenroute moet heel mooi zijn.

    Veel plezier nog, groet Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 08 Dec. 2012
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 28550

Voorgaande reizen:

07 December 2023 - 11 Januari 2024

Zuid Afrika

15 December 2019 - 17 Januari 2020

Bolivia en Peru

12 December 2018 - 16 Januari 2019

Sydney, Tasmanië en Singapore

09 December 2017 - 15 Januari 2018

China & Vietnam

13 December 2016 - 29 Januari 2017

Uruguay en Ecuador

05 December 2015 - 29 Januari 2016

Suriname en Brazilië

05 December 2014 - 29 Januari 2015

Nepal & Sri Lanka

11 December 2012 - 28 Januari 2013

Ecuador & Galapagos eilanden

08 December 2013 - 27 Januari 2013

Zuid Afrika op de motor

Landen bezocht: