Galle - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu Galle - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

Galle

Door: Peter vanBoheemen

Blijf op de hoogte en volg Peter

25 Januari 2015 | Sri Lanka, Galle

Hoi allemaal,
Hier weer eens een reisverslag van mij. Dat is weer even geleden maar de tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Ik heb weer erg veel gedaan en gezien.
In Kandy, een drukke stad in centraal Sri Lanka, ben ik een paar dagen gebleven. Midden in de stad is een groot kunstmatig meer en daarbuiten heb ik dingen bezocht als een kruidentuin, een theefabriek, en de Botanische tuinen. 's Avonds in Kandy nog naar een oud primitief theater geweest waar traditionele dansen waren met spectaculaire vuureet-acts
Van Kandy weer met de bus naar Adams Peak gegaan. Dit is met 2.243 m. de hoogste bergtop van Sri Lanka. Boven op de top is een tempel en die is te bereiken via een trap van niet minder dan 5500 treden! Het is voor zowel Boedisten, Moslims, en zelfs Cristenen een heilige plek. Velen van hen en ook vele toeristen bezoeken deze plaats en gaan, net zoals ik, 's nachts om 3 uur de verlichte trap op om de zonsopkomst te kunnen zien. Een aardige klim waar je een twee en een halve uur over doet. Op de top is het razend druk. Maar ze zonsopkomst is heel mooi. Dan de 5500 treden weer naar beneden. Ik zal nog bijna een week mijn kuiten voelen.
Dezelfde dag ga ik nog met de bus naar Nuwara Eliya. Dat stadje is weinig aan maar ik boek een vroege ochtendtrip naar Nationaal Park Horton Plains. Dus weer vroeg mijn bed uit. Doordat je hier in de bergen zit is het, zeker 's ochtends vroeg, knap fris. Maar als de zon eenmaal gaat branden wordt het weer snel warm. Het is een fraaie wandeling en we zien een mooie waterval. Op wat vogels en eekhoorns na helaas geen dieren gezien.
's Middags weer in de bus voor de volgende bestemming en dat is Ella. Een heerlijk relaxed dorpje op 1100 meter met een heerlijk klimaat. Overdag lekker warm en 's Avonds koelt het aangenaam af op deze hoogte. Ook hier is weer wat te doen zoals wandelingen naar een grot, een waterval en een heuveltop.
Na Ella ga ik naar de zuidkust. In Marissa blijf ik twee nachten. Er is een mooi strand en je kan hier walvis kijken. Dat ga ik ook doen en ik ben niet alleen. Niet minder dat 16 boten vol toeristen tel ik. Maar we krijgen waar we voor kwamen. Zeker 4 of 5 keer zien we een walvis boven komen.
Ik blijf langs de kust en neem de bus naar Galle, het meest toeristische plaatsje van Sri Lanka. Er is hier een een fort en de oude stad is omringt door de stadsmuren die de Portugezen en bouwden voordat de Nederlanders het veroverden. Met een wandeling van een klein uur loop je over de stadswallen de oude stad in het rond. Er zijn ook een aantal musea over o.a. Het V.O.C verleden van Galle. Zo is er ook een Nederlands Hervormde kerk waar vele grafstenen op de vloer liggen van overleden Nederlandse kolonisten.
Ook hier in de omgeving het een en ander bekeken zoals een zijdefabriek en een edelstenenmijn. Van beide maakte de souveniersshop het grootste deel uit van de attractie. Ook nog ( alweer voor de 3e keer) een theefabriek bezocht.
In Galle is me nog iets bijzonders overkomen. In de straten loop ik een oude bekende tegen het lijf. Het is de Duits Susanne waarmee ik ik twee jaar eerder in Equador enkele dagen had gereisd! Ongelofelijk wat is de wereld toch klein.
Helaas is mijn vakantie alweer bijna om. Morgen ga ik naar Negombo. Een badplaatsen 7 kilometer ten noorden van het vliegveld. Prima locatie dus om de laatste dagen van mijn vakantie relaxed door te brengen voordat ik weer naar ijzig Nederland moet. Ik zie julie daar weer!

Groeten, Peter

  • 25 Januari 2015 - 10:31

    Ria Kaptein:

    Prachtige foto van de zonsopgang!
    En bijzonder die stokvissers.
    Geniet nog van je laatste dagen en het mooie weer.
    Goede terugreis.
    Groeten, Sim en Ria

  • 25 Januari 2015 - 14:46

    Ben En Anneke:

    Ha die Peter,
    Geniet nog maar even van de temperatuur, hier dooit de sneeuw langzaam weg.
    Heb jij ook nog wat aan de haak geslagen?

    Groetjes Ben & Anneke

  • 26 Januari 2015 - 16:20

    Anita:

    Nog even genieten en dan weer het koude en natte Nederland. Wij zijn benieuwd naar de foto's.

    Gerard (werkt weer in Noorwegen) en Anita

  • 26 Januari 2015 - 16:20

    Anita:

    Nog even genieten en dan weer het koude en natte Nederland. Wij zijn benieuwd naar de foto's.

    Gerard (werkt weer in Noorwegen) en Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 08 Dec. 2012
Verslag gelezen: 542
Totaal aantal bezoekers 28567

Voorgaande reizen:

07 December 2023 - 11 Januari 2024

Zuid Afrika

15 December 2019 - 17 Januari 2020

Bolivia en Peru

12 December 2018 - 16 Januari 2019

Sydney, Tasmanië en Singapore

09 December 2017 - 15 Januari 2018

China & Vietnam

13 December 2016 - 29 Januari 2017

Uruguay en Ecuador

05 December 2015 - 29 Januari 2016

Suriname en Brazilië

05 December 2014 - 29 Januari 2015

Nepal & Sri Lanka

11 December 2012 - 28 Januari 2013

Ecuador & Galapagos eilanden

08 December 2013 - 27 Januari 2013

Zuid Afrika op de motor

Landen bezocht: