De eerste week in Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu De eerste week in Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

De eerste week in Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Peter

02 Januari 2018 | Vietnam, Hoi An

Eerst voor iedereen die we nog niet bereikt hebben een gelukkig nieuwjaar!!

Het is 23 december en we gaan China vandaag verlaten. We willen per metro en daarna met de supersnelle magneettrein naar net vliegveld.

De metro kennen we al maar de magneettrein is een prachtige ervaring op zich. Als de trein vertrekt voel je al snel de acceleratie die in korte tijd de 301 km. per uur aantikt! 8 minuten later zijn we in de vertrekhal van het vliegveld.

We komen ‘s avonds rond 7 uur aan in Hanoi. Het hotel dat we geboekt hadden heeft een taxi gestuurd en een uur later zijn we er.

De volgende dag verkennen we Hanoi. Het is er hectisch met heel veel brommertjes en scooters. Maar ook heel sfeervol met verkoop van alles en nog wat in de winkels en op de straten. In ons hotel boeken we een trip naar Sapa en naar Halong Bay.

Het wordt vroeg opstaan voor de bus naar Sapa. Na 6 uur rijden zijn we er. Het is hier bergachtig en daardoor koeler als in Hanoi. Maar het zonnetje maakt veel goed. We worden snel door een gids verwelkomt en samen met nog een Japanse vrouw gaan we wandelen in dit berglandschap met de vele rijstterrassen. Ook zijn er bamboebossen waar we doorheen lopen.

We slapen in een familiaire homestay waar lekkere Vienamese Loempia’s voor ons worden gefrituurd. Het koelt ‘s avonds aardig af maar we hebben een goed bed met een dikke donzen deken.

Dus ‘s ochtends zitten we goed uitgeslapen in het warme ochtendzonnetje aan een pannenkoeken ontbijt. Na de ochtendwandeling gaan we met heel veel andre toeristen naar een dorp waar vroeger een primitieve

elektrischetijdscentrale was. We begeven ons door een straat van souvenir winkels om er te komen. De vergezichten zijn hier heel mooi alsmede de waterval. Het een en ander is niet meer te vergelijken toen ik hier 21 jaar geleden met een brommertje naar toe reed. Sapa is van rustiek bergdorpje veranderd in een veel te groot toeristen enclave. En er wordt nog driftig doorgebouwd aan hoogbouw.

We hebben nog een dag in Sapa maar het regent. We gaan nog wel even naar de overdekte markt waar de slager hondenvlees verkoopt. ‘s Avonds brengt een slaapbus ons weer in Hanoi.

In Hanoi bezoeken we de Hoa gevangenis die nu een museum is en gruwel over de Franse koloniale tijd en de Vietnam oorlog laat zien.

‘s Middags wat luchtigers. Dan bezoeken we het waterpoppen theater.

We willen nog meer zien van Noord Vietnam en gaan met een tweedaagse trip naar Halong Bay. 21 jaar geleden ben ik daar ook geweest en zie bij aankomst al snel dat het toerisme ook hier enorm is toegenomen. Heel veel bussen bevoorraden de boten in de haven met nieuwe toeristen. We hebben best een luxe boot. En toeristisch of niet, Halong Bay blijft een schitterend stuk natuur. We hebben leuke reisgenoten uit de hele wereld en het eten is werkelijk verrukkelijk. Een bezoek aan een oesterkwekerij en een druipsteengrot maken deel uit van de reis.

Weer terug in Hanoi hebben we nog een nacht en een ochtend de tijd in Hanoi en dan gaan we met het vliegtuig naar Hoi An. Vliegen bleek net zo goedkoop als de trein.

Ook in Hoi An was ik eerder geweest. En weer schik ik toch van het massatoerisme! Was het 21 jaar geleden nog een stoffig vissersdorpje met wat leuke kroegjes, is het nu een ware toeristenkermis geworden!! Nu het is oudejaarsavond dus een feestje moet kunnen. Er is een megagroot podium waar artiesten niet onverdienstelijk hun zangkunsten vertolken. Al met al een gezellige oudejaarsavond.

We nemen nog een dagje de tijd voor Hoi An te bekijken en boeken treintickets naar Nha Trang waar we waarschijnlijk alleen een nachtje stop over zullen hebben.

• 02 Januari 2018 - 09:09

Corrie:

Wat een avonturen weer jongens !
    (Gadver, die hond bij de slager, brrr)
    Jammer zeg, dat het zo toeristisch is geworden, maar waarschijnlijk wel inkomsten voor de bevolking
    Vee;l plezier nog
    Jullie komen zeker bijna thuis ?
    Bedankt nog voor de leuke nieuwjaarskaart
    Precies op tijd !
    Mooi hoor !

• 02 Januari 2018 - 11:23

Ria:

Ook voor jullie een gelukkig nieuwjaar! Die is weer bijzonder begonnen.
    Een trein die 301 km per uur rijdt moet wel een hele ervaring zijn.
    En mooie foto's. Vooral die marskramer op de fiets, geweldig! En jakkes, die hond....
    Nog veel plezier daar!
    Gr. Ria

• 03 Januari 2018 - 22:12

Joke :

Hoi Peter en Marly,
    Weer bedankt voor jullie mooie reisverslag!
    En ook de beste wensen voor 2018!
    Nou, het is in elk geval een leuk begin van het jaar, zo’n mooie vakantie!
    Leuke foto’s, zeker van die marskramer op de fiets!
    Maar, brrr, die hond

• 07 Januari 2018 - 09:51

Karin:

Leuke foto's bij jullie verslag. Geniet samen! XX

• 09 Januari 2018 - 19:42

Toeki Amesz:

Mooi reisverslag! Jullie nemen ons op die manier ook een beetje mee op reis.
    Geniet ervan voordat je weet is het straks voorbij.
    Een goede reis straks terug.