Van Beijing naar Xi’an - Reisverslag uit Xi’an, China van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu Van Beijing naar Xi’an - Reisverslag uit Xi’an, China van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

Van Beijing naar Xi’an

Blijf op de hoogte en volg Peter

18 December 2017 | China, Xi’an

Na een goede vlucht zijn we in Beijing. We gaan meteen de stad in. We zijn allebei nog knap gaar en slaperig maar een goede beker koffie brengt daar verbetering in.

Eerst lopen we naar de ‘Verboden Stad’ we willen deze morgen pas bezoeken maar als we zien dat het dan gesloten is gaan we meteen de fraaie pleinen en tempels bezichtigen.

Op de nieuwe dag gaan we naar het plein van de Hemelse Vrede. Het is nog een heel eind lopen omdat de uitgang niet de ingang blijkt. Het plein is groots en koud. En het mausoleum van Mao is gesloten waardoor we geen lijkje gaan kijken. Daarna naar het Jungshan Park waarvandaan je een mooi uitzicht hebt over de Verboden Stad en ook over het overige deel van Beijing.

De tweede dag zijn we naar de Chinese muur gegaan. We hadden een privé taxi geregeld en om 8 uur vertrokken we. De Chinese muur is indrukwekkend. Het is in de winter wel wat koud maar een groot voordeel van de winterperiode is dat het er totaal niet druk is en de lucht stralend helder is. We lopen een aardig stuk en gaan vele traptreden op en af. Wat een geweldige uitzichten hebben we hier. En wat een imposant bouwwerk is de Chinese muur.

Als we het gezien hebben brengt de taxi ons naar het zomerpaleis. Ook weer koud maar heel mooi. Het is een prachtig Keizerlijk park met een boogbrug over een meer. In het meer drijft een marmeren boot. Bij zonsondergang genieten we van de pracht van de marmeren boot. Op de terugweg zien we het Olympisch stadion nog.

Na Beijing gaan we met de hoge snelheidstrein naar Pingyao waar een sfeervol hotel op ons wacht. Door smalle kronkel steegjes komen we bij onze hotelkamer. Ingericht met ‘oud chinees meubilair’ maar gelukkig met de comfort van de moderne tijd. Het oude stadje lijkt wel een openluchtmuseum met de oude stadsmuur, oude huizen en de vele tempels en banken. De volgende dag is het nog mooier want het heeft gesneeuwd!! We lopen nu over de besneeuwde stadsmuur en de tempels in de sneeuw worden er ook alleen maar mooier op. Na een aantal tempels en oude banken te hebben bezocht zijn we tempelmoe en gaan we ons opwarmen met de hete douche in het hotel. Daarna met ons tweeën genieten van een Mongoolse vuurpot gevuld met heerlijk eten.

De volgende dag brengt de hoge snelheidstrein ons in drie uur in Xi’an. Daar hebben we een luxe hotel. We verkennen de stad alvast een beetje en bezoeken de Belltower.

De dag erna gaan we met de bus naar het wereldberoemde Terracotta leger. In een uur zijn we daar. Ondanks dat we buiten het toeristenseizoen zijn is het er nog druk zat. Het Terracottaleger is een archeologische opgraving van een terracotta leger die Keizer Qin Shi met hem heeft laten mee begraven zodat hij in het hiernamaals een leger had om hem te beschermen. Vooral de bronzen paardenspannen zijn fantastisch mooi.

‘s Middags lopen we in de zon een behoorlijk stuk over de 14 kilometer lange stadsmuur. Heerlijk wandelen. Ook omdat het in de zon een aangename 10 graden warm wordt.

Morgen met de nachttrein weer verder. Jullie horen weer van ons.

Groeten, Peter en Marly

• 20 December 2017 - 08:26

Corrie:

Ziet er fantastisch avontuurlijk uit, Marly en Peter
    Maar Brrrrr. wat koud he
    Veel plezier nog 1

• 20 December 2017 - 09:12

Ria:

Ziet er indrukwekkend uit! Mooie foto's.
    Nog een goede vakantie verder!

• 20 December 2017 - 11:24

Ben&Anneke:

De muur is wel heel erg lang.
    Mooie foto's.
    We kijken uit naar het volgende verslag.