Van Hoi An naar Saigon en de Mekong Delta. - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu Van Hoi An naar Saigon en de Mekong Delta. - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Peter Boheemen - WaarBenJij.nu

Van Hoi An naar Saigon en de Mekong Delta.

Blijf op de hoogte en volg Peter

12 Januari 2018 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo allemaal,

Hier ons laatste reisverslag uit Vietnam.

We zijn nog een dagje in Hoi An gebleven. Na een relaxende ochtend zijn we middags met de taxi naar het strand gegaan. Niet om te zonnebaden maar gewoon even lekker wandelen en een hapje en een drankje.

We gaan de volgende dag met een shuttlebus naar het station van Da Nang waar de trein naar Nha Trang vertrekt. Het is een zit van 7 uur in de wat aftandse trein waar een vrolijke dame ons van eten en drinken voorziet.

In het donker komen we aan in Nha Trang. We hadden al een wat luxe kamer geboekt die op de 5e verdieping ligt van een torenflat.

Nha Trang is een badplaats met veel hoogbouw die door veel Russen en Chinezen worden bezet. We hebben snel gezien dat we hier niet lang hoeven te blijven. Gelukkig kunnen we een bus naar Dalat boeken die al om ‘s middags half een vertrekt. Kunnen we mooi nog een strandwandeling maken en om 12 uur uitchecken.

De bus naar Dalat is niet groot maar wel vol. De route gaat over slingerende wegen door een prachtig berglandschap al krijgt Marly daar niet veel van mee omdat ze een paar reisziekte tabletjes heeft geslikt en steeds in slaap dommelt......

Weer in het donker komen we aan. We hebben nog geen hotel geboekt maar zien een goede in de reisgids staan. Deze blijkt alleen niet meer te bestaan. Gelukkig is er een paar panden verder ook een hotel met basic kamers en wat meer luxurieuze kamers. We kiezen voor de frisse kamer.

In Dalat is een fijn klimaat doordat het op een 1.500 meter ligt en daardoor wat koeler. We gaan eerst met een kabelbaan naar de pagode van Truc Lam waar goed onderhouden en weelderige tuinen zijn en fraaie vergezichten over Dalat en de omgeving met de bossen van naaldbomen.

Daarna naar de nabijgelegen watervallen van Datanla. De watervallen zijn ook hier een mooi natuurverschijnsel ware het niet dat de Vietnamezen er een hele kermis omheen hebben gebouwd inclusief roetsjbaan en gondel. Toegegeven, met het monumentale gondeltje over de waterval heen was best leuk! Daarna met een personen lift enkele meters naar beneden.

Wanneer we weer in Dalat terug zijn lopen we nog om het kunstmatige meer van Xuan Huong. Een lekkere namiddag wandeling van 5 kilometer.

Dan is het weer tijd om verder te reizen. Nu met de bus naar Ho Chi Ming stad, het vroegere Saigon. Met een lijndienstbus die veel tussenstops heeft en iedereen en alles meeneemt komen we in Ho Chi Ming stad. Weer komen we in het donker aan maar de kamer is geboekt en na een lange taxirit gevonden. Het ziet er goed uit.

Na het vele reizen even een dagje rustig aan.

We boeken een driedaagse trip naar de Mekong Delta. We moeten er ‘s ochtends vroeg ons bed voor uit. We worden opgehaald en gaan met een groep van 25 mensen. Rijden we richting Chan Too. We bezoeken allemaal van die toeristen dingetjes. Zo zien we hoe er van kokosnoten toffees worden gemaakt en hoe noodles uit rijst wordt gemaakt. Ook gaan we met veel te veel smalle bootjes peddelend door smalle riviertjes.

Er is ook een mogelijkheid om Koi karpers en krokodillen te voeren. ‘s Avonds kunnen we over een brede boulevard lopen langs de rivier en van de zwoele avond genieten.

In de vroege ochtend varen we naar de drijvende markt. Ondanks de toeristen ziet dit er nog authentiek uit met de vele verkopers van groente en fruit.

Eind van de middag zijn er van het reisgezelschap nog maar 6 over omdat de rest een 2 daagse trip heeft geboekt. We worden verwend met een kamer op een drijvend hotel. Op ons balkon genieten we ‘s avonds van de zonsondergang.

Na een goede nacht in het drijvend hotel gaan we in de buurt van Chau Doc naar een nieuw tempelcomplex die tegen een rots is aangebouwd en waar je via een gang door de rotsen naar toe kan. Ons laatste uitje in de Mekong delta is een boottocht door de frisgroene mangrove bossen. Waar kroost en bloeiende lotus voor een stukje natuurpracht zorgen.

Dan is er de lange weg terug naar Saigon. En daar is ook nog veel te zien. ‘s Avonds volop vertier in de ‘partystraat’ en overdag gaan we naar het War Remnants Museum en het Paleis van de Hereniging. Beide geven een indrukwekkend beeld van de oorlogen die Vietnam de laatste 100 heeft moeten weerstaan.

Vandaag zijn we naar de Cu Chu tunnels geweest. Ging je er 21 jaar geleden nog met 3 touringcars vanuit Saigon naar toe, nu is er een parkeerplaats voor 30 touringcars. Maar ik zal verder niet meer over vroeger zeuren anders krijg ik weer te horen dat ik oud wordt......

De Cu Chi tunnels geven een goed beeld van de strijd tussen de Vietcong en de Amerikanen. Er was destijds een compleet tunnelstelsel gegraven van tientallen kilometers lang waar de Vietnamezen zich in wisten te verschuilen terwijl de bombardementen gewoon doorgingen. Met primitieve middelen zoals gruwelijke valkuilen met messcherpe speren wisten ze de Amerikanen radeloos te maken.

Nog een volle dag vakantie dan zit het er weer op. 5 weken is ook veel te weinig...........

Allemaal bedankt voor de interesse en de leuke reacties en tot weer ergens in Nederland.

Peter en Marly

• 12 Januari 2018 - 13:51

Ria:

Jullie hebben weer veel gezien en beleefd. Een broodje krokodil.....ach weer eens iets anders dan een broodje kroket:)
    Goede reis terug!
    Gr. Ria

• 12 Januari 2018 - 13:51

Corrie:

Dank voor je verslag weer Peter
    Wat zonde he, dat er zoveel is veranderd in 21 jaar
    En veel ten nadele lees ik
    Vind het geen zeuren hoor, kan me helemaal indenken dat het frustrerend is
    Maar misschien wordt ik ook oud, ha,ha
    Goede reis naar huis, voor jullie beide !